Pimp and upcycle your life

Bij hippe huisvlijt vind je allerlei leuk ideeën om je interieur, kledingkast, eten, cadeautjes en wat je nog meer kunt verzinnen in je leven een persoonlijke touch te geven. Een beetje recycling en een beetje van jezelf. Ook als je zelf niet handig bent is het mogelijk om een van de voorbeelden in bezit te krijgen, je kunt dan contact met mij opnemen en in overleg bepalen we dan de prijs en maak ik het voor je.

maandag 8 oktober 2012

Lekker eten


Venkel/tomaten salsa met inktvis en dip

Laatst had ik weer eens een eet idee in mijn hoofd. En we hadden mazzel het was ook nog eens heerlijk. Volgens mijn man is 90 procent van mijn kook ideeen een schot in de roos maar soms moeten we uiteindelijk bij de snackbar langs om dat het alles behalve goed heeft uit gepakt.

Dit gerecht is tot stand gekomen omdat ik weer eens inktvisringen wou maken. Maar wat moest daar nou bij? Het leek mij een goed idee om een soort salsa salade te gaan serveren.

Wat heb je er voor nodig

Een bakje kleine roma tomaatjes
Een kleine venkel
Een Turkse paprika (is een groene punt paprika ze verkopen ze vaak bij de toko)
3 bosuitjes
peper en zout naar smaak
een beetje olie

De venkel heel fijn gesneden, en in een beetje olie iets zachter laten smoren, er moet nog wel een kleine bite aan zitten maar hij mag niet rauw meer zijn. De kleine tomaatjes in kleine blokjes snijden en de Turkse paprika ook. Vlak voor dat de venkel klaar is voeg je de tomaten en paprika toe en laat je het op zacht vuur nog een minuut smoren terwijl je de boel door elkaar roert. Haal alles daarna van het vuur en laat het even uit lekker in een vergiet. Snij de bosuitjes in ringetjes en voeg ze toe aan de salade wanner deze nog warm is. Aflaten koelen en je hebt een heerlijke salsa.

De inktvis ringen zijn heel simpel je neemt meel (ik heb speciaal meel zonder gluten aangezien ik niet zo goed tegen ze kan) maar alle meel soorten kan je gebruiken. Ongeveer 250 gram bloem/meel en 250 ml water en dan aanmaken. Voor deze hoeveelheid beslag kan je ongeveer 3 inktvissen gebruiken. Meestal kan je ze schoonlaten maken door de visboer. Thuis snij ik ze dan in ringen van ongeveer een cm dik en gooi ze in het beslag. Daarna kun je ze frituren in olie, als ze een beetje bruin zijn kun je ze weer uit de olie halen. En uit laten lekken op keukenpapier.

Bij de inktvis ringen serveer ik al jaren een ander super recept dat ooit bij mij op kwan.
Het is een hele simpele dip.

Je hebt er voor nodig

Een ui (ik vind rode altijd het leukst staan)
Gedroogde bieslook (geloof me verse bieslook is eigenlijk altijd lekkerder behalve in dit recept)
Olie (ik gebruik half olijf olie en half zonnebloem)
Citroensap

Je snijd de ui heel fijn, doet er een paar lepels bieslook bij (hoeveel ligt aan de grote van je uit maar ik kijk altijd of ik evenveel groen zie als dat ik het rood witte van de uit zie). Daarna doe ik er een schuit van beide olies in en maak ik het op smaak af met de citroen sap (let er wel op dat je het op het eerste oog iets vochtiger maakt dan dat je denkt dat goed is want de gedroogde bieslook neemt ook nog wat vocht op).


Eetsmakkelijk


Geen opmerkingen:

Een reactie posten