Pimp and upcycle your life

Bij hippe huisvlijt vind je allerlei leuk ideeën om je interieur, kledingkast, eten, cadeautjes en wat je nog meer kunt verzinnen in je leven een persoonlijke touch te geven. Een beetje recycling en een beetje van jezelf. Ook als je zelf niet handig bent is het mogelijk om een van de voorbeelden in bezit te krijgen, je kunt dan contact met mij opnemen en in overleg bepalen we dan de prijs en maak ik het voor je.

zondag 13 juli 2014

Lekker eten

Chocolade geboorte flikken

Kraambezoek, heel leuk. maar ook erg vermoeiend koffie zetten, beschuitjes smeren enzovoort. Op een gegeven moment had ik het ook wel gehad met de beschuitjes. Bij de bakker kregen we voor de geboorte van Veere als cadeautje van die chocolade flikken met muisje. Heerlijk vond ik ze, en dat bracht mij op een idee. Ik ben dus aan de slag gegaan met chocolade, rose muisjes en alle rose versiering die ik kon vinden in de bak met taartbak spullen.


Wat heb je nodig:


-Ik heb 2 repen puur en twee repen melk gebruikt (met alleen melk bleef de chocolade nl te zacht na het au bain marie smelten van de chocolade)

-Versiering bv muisje, kokos rasp, rose hartjes, zilveren en rose glim bolletjes, roos gekleurde suiker enzovoort. (voor een jongetjes natuurlijk alles in het blauw)
-Bakpapier

Ik heb de repen chocolade au bain marie gesmolten, zoals je op de foto kan zien.
Chocolade "rustig" laten smelten

Daarna heb ik met behulp van een lepel cirkels "gedraaid" van de gesmolten chocolade op een vel bakpapier. Ze werden niet allemaal gelijk en zo strak als die van de bakker, maar ze kwamen in de buurt, zeker als je iedere keer evenveel chocolade op je lepel doet.


Bij de eerste lading deed ik ieder strooisel er appart op, maar ik kwam er achter dan het resultaat het mooiste werd met een mengsel van de verschillende versieringen en die  gelijkmatig over de nog zachte flikken te strooien. Wees lekker ruim en als het er naast komt, dat maakt niet zoveel uit, als de flikken zijn uit gehard kan je het restant wat overblijft op je bakpapier weer voor een volgende lading gebruiken. Het fijnst is het om de flikken een uurtje te laten op stijven buiten de koelkast, maar ze daarna wel in een afgesloten bakje te bewaren in de koelkast.



Wanneer er bezoek kwam haalde ik er een stel uit de koelkast en serveerde ze op een mooi bord. ik vond het erg prettig veel minder werk als er bezoek was, en de flikken maken dat was ook een fluitje van een cent. En de kraamvisite, die vonden ze erg lekker en weer eens wat anders dan onze Hollandse traditie beschuit met muisjes



Nog een tip:
Je kan dit natuurlijk ook maken voor Koningsdag (met oranje versiersels), een verjaardag (confetti strooisel), bruiloft (kokos, witte chocolade, en zilver) en ga zo maar door.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten