Pimp and upcycle your life

Bij hippe huisvlijt vind je allerlei leuk ideeën om je interieur, kledingkast, eten, cadeautjes en wat je nog meer kunt verzinnen in je leven een persoonlijke touch te geven. Een beetje recycling en een beetje van jezelf. Ook als je zelf niet handig bent is het mogelijk om een van de voorbeelden in bezit te krijgen, je kunt dan contact met mij opnemen en in overleg bepalen we dan de prijs en maak ik het voor je.

vrijdag 20 maart 2015

Lekker eten

Uilentaart

Ik kwam laatst tot de conclusie dat ik de uilentaart die ik samen met mijn vriendinnetje Daan voor nichtje Eefke had gemaakt, nooit op het blog had neer gezet.

Dus bij deze, ander halfjaar na haar eerste verjaardag, toch nog een blog gewijd aan deze ubber cute, mierzoete, fondanttaart.

Wanneer je een taart wil gaan maken in een andere vorm dan het gebruikelijke rond, vierkant of rechthoekig, kun je vaak een speciale vorm kopen. Maar goedkoop zijn deze vormen niet, mijn voorkeur heeft het dan ook om te kijken of je met je bestaande vormen tot de gewenste constructie kan komen. Voor deze uil is het in ieder geval niet heel moeilijk. Ik heb een taart met biscuitdeeg gebakken in en ronde vorm en een in een metalen schaal IKEA (jep, deze kunnen in de oven, houd alleen wel heel goed je taart in de gaten en check tijdens het bakken af en toe of hij niet te hard gaat, een iets lagere temperatuur maar iets lager werkt beter bij het bakken in de halve bol). De ronde taart heb ik horizontaal in 2e gedeelt en de bol in 3e. Hier afwisselend botercreme en jam tussen gedaan (maak bij de jam laag wel een dijkje botercreme zodat de jam er niet tussen uit kan lopen, anders verpest je je fondant of marsepein) en het geheel op elkaar gestapeld.



Zoals je op de foto hier boven kan zien is er daarna een laag botercreme oven het bouwwerk heen gegaan, dit is nodig om de lap fondant er mooi omheen te krijgen. Voor uitleg om een fondant of marsepein laag mooi over je basis heen te krijgen kun je even in dit vorige blog kijken. Nadat de hele constructie was bekleed met fondant (bij deze taart hebben we voor fondant gekozen omdat hij voor een kinderverjaardag was en marsepein bevat toch noten en daar ben ik met kleintjes altijd een beetje voorzichtig mee). Was het tijd voor de aankleding tot mevrouw Uil. Om te beginnen hebben moest het voorste gedeelte worden bekleed met een kleurige verenborst. Na even naar een afbeelding van Meneer de Uil te hebben gekeken, zijn we cirkels gaan uitsteken in 4 kleuren, en hebben deze op ongeveer 1/3 tot de helft van de ronding beplakt met een aantal rijen cirkels, hoe veel rijen dat hangt af van de hoogte van de basis voor je uil. Bij deze uil zijn het 4 rijen geworden.



Na de cirkels was het tijd voor de ogen, ik wilde dat ze een beetje gek zou kijken vandaar dat we de pupillen wat speels heb geplaatst en in plaats van een wit puntje hebben we een sterretjes stekker gebruikt om op die manier een schittering in de ogen te krijgen, de rest van de ogen bestaan zoals je op de foto kan zien wel uit verschillende formaten cirkels/elipsen. De oren en snavel zijn geboetseerd uit brokjes fondant. Om ze goed vast te zetten (de taart moest nog mee in de auto voor vervoer naar het feestje) zit er half een sate-prikker in de taart gestoken en de andere helft in de oortjes en snavel (haal deze er wel uit tijdens het aan snijden en opeten van de taart). Het maken van de vleugels is ook even een gepiel, bij deze uil hebben we gebruik gemaakt van een stuk bakpapier wat we om de uil heen hebben gevouwen, daar hebben we met zijn tweetjes (is ook wel handig om bij dit klusje een paar extra handen te hebben) de vorm van de vleugels op getekend de vorm uit het bakpapier geknipt en deze vorm vervolgens op een lap fondant gelegd en uit gesneden, Het zelfde proces hebben we  herhaald bij het (bij deze ui) rose deel van de vleugels. Als laatste een strikje bij het oor (en 1 op de kont), maar een kroontje, petje of iets anders grappigs is natuurlijk ook een optie, een paar pootjes.  En mijn vriendinnetje Daan en ik hadden weer een super coole taart afgeleverd. En ja hij viel in de smaak.


AU!!!!

Even een plaatje van de achterkant

Geen opmerkingen:

Een reactie posten