Pimp and upcycle your life

Bij hippe huisvlijt vind je allerlei leuk ideeën om je interieur, kledingkast, eten, cadeautjes en wat je nog meer kunt verzinnen in je leven een persoonlijke touch te geven. Een beetje recycling en een beetje van jezelf. Ook als je zelf niet handig bent is het mogelijk om een van de voorbeelden in bezit te krijgen, je kunt dan contact met mij opnemen en in overleg bepalen we dan de prijs en maak ik het voor je.

zondag 15 maart 2015

meubels

Ledikantje

Via een weggeefgroep op facebook kreeg ik een ouderwets ledikantje. Niet praktisch maar wel super cute. Waarom niet praktisch, ik heb hem na een jaar alweer moeten vervangen door een minder mooi maar wel hoger model, omdat toen ze ging staan en te lang werd ik het toch wel een beetje riskant vond. Maar Veere haar eerste jaar heeft ze van dit mooie bedje gebruik gemaakt.


Ergens moet ik ik een voor foto hebben maar waar??? Helaas kan ik dus niet laten zien hoe het bedje er voorheen uitzag maar om jullie een idee te geven, de voor en achter kant waren blauw en beschadigt en de randen gebroken wit en ook enigzins smerig. Hoe heb ik het aan gepakt.

Natuurlijk ben ik begonnen met het gebruikelijke schuur en schoonmaak werk, de rechte delen zijn makkelijk. de handschuurmachine, eerst wat grofschuurpapier en als laatste een keer schuren met fijn schuurpapier. De spijlen heb ik stuk voor stuk met de hand gedaan. Met een machine vind ik het toch erg lastig en een papiertje er om heen wikkelen en dan heen en weer draaien met de hand gaat toch het snelst. Het verven van spijlen vind ik ook altijd een uitdaging. Wat ik dan ook gedaan heb is naast een pot witte verf, heb ik in de zelfde kleur een spuitbus gehaald. De vlakke stukken heb ik met de roller gedaan en de spijlen met de spuitbus. De lak die vanuit de spuitbus op de vlakke delen kwam heb ik nog even netjes verwerkt door er met de roller een keer over heen te gaan. Het hoofd en voeten einde heb ik op de zelfde manier geschuurd als de rest van het bedje maar aangezien de onder grond hier blauw was moest ik eerst nog een laag grondverf op de delen aan brengen. Bij de zijkanten heb ik dit niet gedaan, de creme kleurige laag van de vorige keer diende hier nl als een prima ondergrond. Ik merk dat mensen soms denken dat je altijd eerst grondverf onder alles moet aan brengen, maar dat is niet altijd het geval. 

Een kleine uitleg, hoe zit dat nou met grondverf/primer? Ten eerste grondverf is ook een primer men bedoelt hiermee de voorbewerking van.... maar primer betekent niet automatisch ook grondverf. In de praktijk merk ik echter dat men voor het behandelen van hout denkt dat er echt grondverf nodig is en dat de primer niet geschikt is en dat de blikken waar primer op staat dan geschikt zijn voor tegels, plastiek, lamineerlagen e.d. Maar pas op, vaak staat er dan primer op een blik grondverf wat dus geschikt is voor houten ondergronden en dus niet voor de andere materialen. Voor andere ondergronden dan hout moet je toch echt op zoek gaan naar de speciale primer (ondergrond). Welke je nodig hebt verschilt per klus, ik laat mij altijd even voorlichten. En twijfel ik aan het antwoord van de persoon bij de bouwmarkt dan went ik mij tot de verf speciaalzaak. Die zijn wel iets duurder maar ervaringen uit het verleden hebben uitgewezen dat ik met de "tip" van de bouwmarkt wel weer eens opnieuw aan mijn project kon beginnen, en was de goedkopere bouwmarkt aan het einde van het traject een stuk duurder uit gevallen. Nog een extra tip, houten ondergronden bewerk je eerst met grondverf omdat je altijd meerdere lagen nodig hebt voor een goede dekking en een mooi effect. Het is alleen niet nodig dat al deze lagen bestaan uit de mooie (in praktijk dure) boven laag. Vandaar dat men een goedkopere onderlaag (grondverf) aanbrengt. Voor lichte kleuren gebruik je dan wit en voor rood en andere donkere kleuren kan je bv grijs gebruiken zodat het effect met de definitieve verf het mooist word. Maar nu de tip, je kan oude restjes verf ook gebruiken om te gronden. Wat ik zelf nog wel eens doe is restjes verf mengen en dit als gebruik ik dan als grondverf, ik vind dit vooral fijn als de uiteindelijke kleur die ik ga gebruiken heel donker is, wel op de zelfde basis natuurlijk, gooi nooit terpentinebasis en en waterbasisverf bij elkaar.  Tot zover even een kleine uitleg over primer versus grondverf. 

Nadat het hoofd en voeten einde in de grondverf waren gezet en droog waren heb ik eerst de vlakken delen geel gemaakt. En daarna met een roller de randen oranje, wil je dit nou ook doen zorg dan dat de vlakke delen goed droog zijn en dat je een vochtig doekje (in het geval van verf op terpentinebasis, terpentine op de doek, maar ik heb verf op waterbasis gebruikt omdat deze meubelen voor een kindje zijn) bij de hand hebt. Als er dan toch verf op het vlakke deel komt dan haal je het er makkelijk weer van af zonder dat de verf tijd heeft om te drogen. Bij dit bedje heb ik er voor gekozen om ook de pootjes (net als bij de schommelstoel en de kledingkast) oranje te maken, en van de spijltjes 1 bolletje. Als laatste heb ik twee vogels op een tak op het hoofd en voeten eind bevestigt. Deze vogels heb ik ik bij de Blokker gevonden en zijn eigenlijk strijkapplicaties voor op kleding en tassen. Maar als je de tempratuur van strijkbout niet te hoog zet kun je ze dus ook op meubels bevestigen. Maak alleen niet de zelfde fout als dat ik deed, en lak alles goed af voor je het in de buurt van kleine grijpgrage kindervingertjes laat komen. Vogel nummer 1 is gesneuveld toen Veere zich op kon draaien in het bedje en in de gaten kreeg dat pulken heerlijk is. Na dat de eerst vogel een tragische einde vond tussen de vingers van onze dochter heb ik er nog maar 1 gehaald en deze opnieuw bevestigt maar daarna wel de boel afgelakt met blankelak. Inplaats van deze applicaties had ik ook een aantal bloemen uit de stukken overgebleven behang kunnen halen, dit was het eerste plan. Deze wilde ik met lijm bevestigen en dan ook weer aflakken maar toen ik de vogels dus vond heb ik mijn plannen bij gesteld. Ze pasten zo goed bij het hele vogelhuisjes thema (maar daarover mee in een volgend blog, ik ben nog niet klaar met het beschrijven vaan haar kamer). Het trok de boel at beter bij elkaar, vandaar het bij gestelde plan.

Voor de verder aankleding en een beetje geborgenheid hebben we een groene klamboe/hemel boven het bedje geplaatst. Kijk bij het plaatsen van z'n klamboe wel goed naar je kind. Veere heet totaal geen interesse in dat ding, maar er zijn ook kinderen die ze helemaal naar binnen trekken en dan kan het gevaarlijk worden. Ik heb het idee dat onze meid de geborgenheid wel fijn vind, maar ja ieder kind is weer anders. Als aller laatste vond ik op marktplaats nog een aantal ubber cute vintage lakentjes en sloopjes in de juiste kleuren. Maar ik weet met dit soort "om heel blij van te worden" speurwerk moet je maar net mazzel hebben. was het mij niet gelukt dan was ik waarschijnlijk aan de slag gegaan met de restjes stof van de bekleding van de schommelstoel en een lap witte stof.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten