Pimp and upcycle your life

Bij hippe huisvlijt vind je allerlei leuk ideeën om je interieur, kledingkast, eten, cadeautjes en wat je nog meer kunt verzinnen in je leven een persoonlijke touch te geven. Een beetje recycling en een beetje van jezelf. Ook als je zelf niet handig bent is het mogelijk om een van de voorbeelden in bezit te krijgen, je kunt dan contact met mij opnemen en in overleg bepalen we dan de prijs en maak ik het voor je.

woensdag 9 september 2015

Kleding

Zomerse sjaals

Een aantal jaar geleden kwam mijn zusje met de vraag of ik een sjaal voor haar wilde maken. Ze had er een gezien bij de Bijenkorf maar de prijs, daar schrok ze nogal van. Het leek mij geen moeilijke opdracht, om eerlijk te zijn vond ik de grootste uitdaging: de stof vinden die de zelfde look and feel had als die  van de Bijenkorf. Met wat heen en weer ge-app van foto's van stoffen tijdens een stoffenshopmiddag heeft ze iets uitgekozen dat ze leuk vond. 

De dure sjaal van de Bijerkorf,
en stofjes die de zelfde look and feel hadden

Uiteindelijk werd het een heel andere sjaal, want inplaats van roze bolletjes kwam de vraag of ze misschien ook wit konden worden. Maar het simpele idee om leuke sjaals te maken zat inmiddels wel in mijn systeem. In dit blog laat ik ook niet de sjaal van mijn zusje zien. Ik moet hem nl nog steeds fotograferen, oeps. Maar ze draagt hem veel en met plezier en daar gaat het uiteindelijk om.

Na het maken van de sjaal voor mijn zusje heb ik er nog een paar gemaakt, als cadeautje, voor mijzelf of omdat ik een bestelling kreeg. In de toekomst zullen er wel meer sjaals getoond worden hier bij Hippe-huisvlijt. Maar voor nu heb ik een uitgebreide werkbeschrijving gemaakt van drie-sjaals die allemaal geheel of gedeeltelijk uit een lapstof van 100x140 cm zijn gemaakt en een de helft van een lap van 100x140 cm. Ik had nog een effen sjaal kunnen maken maar dat vind ik iets te saai.

Voeg een mooi sierlint toe aan je sjaal.
er is zoveel keus.

Op het plaatje hier boven zie je het patroon, voor een sjaal uit een stuk heb je de bovenste punt nodig. Deze sjaal maakte ik voor een vriendin van ons, voor haar verjaardag. Vervolgens plaatste ik de sjaal op een groep die ik beheer, en al snel volgde er een vraag van een lid: of ik hem ook verkocht en zo ja of ik dan ook een kleinere versie wilde maken voor haar dochter. Aangezien ik de stof al een aantal maanden in huis had heb ik gemeld dat ik zeker een leuke moeder/dochter sjaal-set zou kunnen maken. Het zou alleen de vraag worden of ik nog wat extra stof kon krijgen. En helaas de kraam waar ik de stof had gevonden kon ik niet meer terug vinden. Na wat foto's gestuurd te hebben van andere mogelijkheden voor stoffen, kwam ze toch steeds weer terug op de stof van de sjaal waarop zij haar bestelling had gebaseerd. In overleg heb ik toen de punt die ik nog overhad gecombineerd met een effen stof. Ik heb voor de verdeling die op het patroon van sjaal 2 te zien, is gekozen. Je kan natuurlijk ook andere verdelingen en zelfs meerdere stofjes gebruiken. 

Voor een sjaal met vlakken is het wel zo handig om een patroon te maken

Om er een moeder/dochter set van te maken, moest ik 2 patronen tekenen, een in de volwassen maten, een rechthoek met de 2 korte zijden van 100 cm x 100 cm. En een voor haar dochter, ik heb gekozen gezien de leeftijd van de dochter voor 2 korte zijden van 80 cm x 80 cm. Je zult per leeftijd moeten kijken wat de beste maten zijn. Voor de grotere mama-sjaal heb ik ook net even een slag groter bolletjes lint gebruikt, dan voor de dochter-sjaal. Maar andere sierranden zijn natuurlijk ook heel leuk, op de markt,  bij de Action, Blokker of Xenos, stoffenwinkels, forniturenzaakjes en zelfs online zijn zoveel leuke randen, lintjes en kantjes te vinden dat er vast iets is dat bij jou sjaal past.

Zelfde uitstraling maar net even anders
Om het resultaat te laten zien zijn onze dochter en ik even model gaan staan met de bestelde sjaals. De dochter-sjaal is wat groot voor Veere, maar het meisje in kwestie is dan ook een paar jaar ouder dan dat zij nu is. Nadat het pakketje op de post was gegaan kreeg ik een hele leuke en blijde reactie terug. Opdracht geslaagd al zeg ik zelf. En de sjaal die ik als cadeautje had gemaakt valt ook goed in de smaak

Geen opmerkingen:

Een reactie posten