Pimp and upcycle your life

Bij hippe huisvlijt vind je allerlei leuk ideeën om je interieur, kledingkast, eten, cadeautjes en wat je nog meer kunt verzinnen in je leven een persoonlijke touch te geven. Een beetje recycling en een beetje van jezelf. Ook als je zelf niet handig bent is het mogelijk om een van de voorbeelden in bezit te krijgen, je kunt dan contact met mij opnemen en in overleg bepalen we dan de prijs en maak ik het voor je.

woensdag 16 september 2015

Kussens

Fotoprint

Een aantal jaar geleden heb ik een hoop kussenhoesjes gemaakt voor in onze zithoek. We alleen hebben ook 2 katten en een dreumes van inmiddels 18 maanden in huis. Ik hoef denk ik niet uit te leggen waarom, maar een aantal waren dringend aan vervanging toe. Nou lag er al tijden een prachtige lampstof te wachten op mij, allleen soms, heel soms met heel mooie stofjes, heb ik dan last van "knip-angst" ik vind de stof dan zo bijzonder dat ik er een beetje tegenop zie om er in te knippen, stel je voor ik krijg nog een beter idee voor de stof. Toen draadje zoveel los werd getrokken door Twiggy en Veere, heb ik mij over de "Knip-angst" heen gezet. 

De basis is heel heel makkelijk je knipt 2 vierkanten, je neemt hiervoor de maat van je kussen. en je stikt driekanten vast en de vierde kant alleen aan de zijkant. Je kan de vierde zijde ook open laten maar zelf vind ik de hoekjes net even mooier worden als je dat ook met de machine doet. De opening moet nog wel groot genoeg zijn om je kussen doorheen te krijgen.

maar voor dat het zover was dat ik dit ging doen heb ik eerst nog wat extra versiering op de stog aan gebracht. als je meteen heel goed weet wat je wil is het natuurlijk makkelijk, maar bij dit kussen was ik nog zoekende. Op de foto hieronder kan je zien dat ik een aantal lintjes, stofjes, knopjes ed heb genomen en ben gaan kijken wat ik de leukste combinatie vond. Toen ik er uit was heb ik vervolgens alles op de stof bevestigt, ook voor de achterkant heb ik wat extra's toegevoegd. Nadat dat allemaal gedaan was heb ik de vlakken zoals hierboven aan elkaar bevestigd en het kussen er in gedaan, en de hoes met de hand onzichtbaar dicht genaaid. Je kan ook kiezen voor een rits of twee over elkaar vallende flappen (dat zal ik in een later blog laten zien). Dit is de makkelijkste manier en als je binnenkussen ook gewoon in de was kan pas ik meestal deze manier toe.
  

 Toen ik er uit was heb ik vervolgens alles op de stof bevestigt, ook voor de achterkant heb ik wat extra's toegevoegd. Nadat dat allemaal gedaan was heb ik de vlakken zoals hierboven aan elkaar bevestigd en het kussen er in gedaan. En het hoestje met de hand onzichtbaar dicht genaaid. Je kan ook kiezen voor een rits of twee over elkaar vallende flappen (dat zal ik in een later blog laten zien). Dit is de makkelijkste manier en als je binnenkussen ook gewoon in de was kan pas ik eigenlijk meestal dit principe toe.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten