Pimp and upcycle your life

Bij hippe huisvlijt vind je allerlei leuk ideeën om je interieur, kledingkast, eten, cadeautjes en wat je nog meer kunt verzinnen in je leven een persoonlijke touch te geven. Een beetje recycling en een beetje van jezelf. Ook als je zelf niet handig bent is het mogelijk om een van de voorbeelden in bezit te krijgen, je kunt dan contact met mij opnemen en in overleg bepalen we dan de prijs en maak ik het voor je.

woensdag 23 september 2015

lekker eten

Ik "lust" geen brood, mama!!!!!!!

Onze dochter is niet echt een groot kind, zowel in de lengte al in gewicht. Door haar vroeggeboorte was ze al niet groot, ze was net iets zwaarder dan een paksuiker, maar ze bleef de onderste lijn van groeicurve netjes volgen en maakte daar geen grote sprongen of dips in mee. Totdat ze eind vorig jaar actief begon te kruipen, toen vond de kinderarts toch dat haar gewicht wat achter bleef bij de rest. We zijn toen bij een dieetiste langs geweest en kregen we het advies niet meer maar wel calorierijker eten te gaan geven. Aangezien brood niet echt een favoriet van Veere bleek ging ik opzoek naar andere opties zodat ze niet 2 keer per dag een boterham kreeg voorgeschoteld. De dieetist gaf aan dat poffertjes ook een goed alternatief zijn, mits je natuurlijk niet hele hopen suiker er op doet. En het was een succes, alleen kant en klaar poffertjes zijn van witmeel gemaakt en zelf vind ik het wel zo fijn om haar de nodige vezels binnen te laten krijgen. En daarnaast wilde ik ook zorgen dat ze aan haar portie melkproducten en eiwitten zou komen. Vandaar dat ik een simpel recept heb aan gepast en zelf een voorraad volkoren-kaaspoffers heb gemaakt en deze in porties van 5 stuks heb ingevroren.

Om de poffertjes te maken heb ik het volgende recept gebruikt.



Zeef de bloem en het bakpoeder en meng er een snufje zout door heen. Ik heb enkel het meel gezeefd om de  klontjes er uit te krijgen, want met volkorenmeel blijven er veel vezels achter in je zeef en die wilde ik nou juist wel in de poffers hebben. Ik heb deze nadat ik alle klontjes had verwijderd de vezels weer toegevoegd. Mix nu de melk beetje bij beetje door de bloem heen zodat een beslag ontstaat. Wanneer je een glad mengsel hebt gekregen meng je de eieren door het beslag. Als laatste voeg je de kaas toe, ik heb voor blokjes gekozen maar gerasptekaas kan natuurlijk ook.

Verhit de poffertjespan zodat de pan goed heet is en smeer de kuiltjes in met boter of olie. Zet het vuur iets lager, ongeveer op middelhoog vuur. Vul de kuiltjes voor de helft met het beslag. Laat de onderkant bruin worden en keer de poffertjes met een vork voorzichtig om, mij lukt het alleen netjes en goed met 2 vorken maar met 1 vork zou het ook moeten lukken. 
    
Je kan de poffertje zo eten of er nog een klontje roomboter bij doen.

extra tip van de dieetist, je kan inplaats van kaas ook geraspte groente of fruit, kruiden of bv hagelslag aan je mix toevoegen, zo krijg je wat variatie. En dat is best handig met een meiske dat niet zo'n fan van brood is.
Eetsmakkelijk!!!

1 opmerking: