Pimp and upcycle your life

Bij hippe huisvlijt vind je allerlei leuk ideeën om je interieur, kledingkast, eten, cadeautjes en wat je nog meer kunt verzinnen in je leven een persoonlijke touch te geven. Een beetje recycling en een beetje van jezelf. Ook als je zelf niet handig bent is het mogelijk om een van de voorbeelden in bezit te krijgen, je kunt dan contact met mij opnemen en in overleg bepalen we dan de prijs en maak ik het voor je.

woensdag 31 augustus 2016

Kleding

Vlinderbroek

Na een paar jaar op mijn naaimachine van de ikea te hebben gewerkt was de machine echt op. Het is een erg fijn machientje voor als je enkel kleine dingetjes doet. Of zoals ik een paar jaar geleden geen geld had voor een super luxe, maar wel echt een nieuwe machine nodig hebt. Ik maak alleen wel behoorlijk wat meters op mijn machines. Dus werd het tijd voor een nieuwe. Aangezien ik ook wel graag wat klein borduurwerk wilde kunnen doen. Maar het niet de hoofd reden was waarom ik een nieuwe machine wilde. wilde ik heel graag een naaimachine met een kleine borduur arm erbij. Helaas zijn machines met een combinatie schreeuwt duur. Totdat ik een tijdje geleden een super leuke aanbieding tegen kwam voor een Brother Innovis. Nog steeds een bedrag van bijna duizend euro maar voor wat hij kan was het een heel schappelijke prijs. 


Mijn nieuwe speeltje, helemaal verliefd op dat ding

Op de dag dat ik hem eindelijk had, moest ik natuurlijk meteen het borduur onderdeel van de machine uittesten. Er volgde wat proeflapjes en na een aantal vlinder, bloemetjes en beestjes vond ik het tijd om een proefje te gaan maken op een uitgeknipt patroondeel.  Omdat ik nog nog niet helemaal in de smiezen heb hoe en wat met dunne stofjes ben ik voor een spijkerstof gegaan. Ik knipte een voorpand van een broekje in Veere haar maat uit in spijkerstof. Ik had met de proefjes nl al wel onder vonden dat het borduren het makkelijkst gaat op wat dikkere stof. Met blubber-stofjes moet het ook lukken zegt de gebruiksaanwijzing maar ik moet gewoon nog even oefenen met dat borduur gedoe. Ik ben begonnen met een vlinder-patroontje dat op het bij geleverde geheugenstikkie stond. Helaas maakte ik meteen een foutje, ik lette niet op en de spijkerstof klapte dubbel en ik stikte een deel van de pijp mee met de vlinder. En een tornmesje versus een borduurmachine is gewoon zielig, het tornmesje verliest. Balend en wel ben ik wel door gegaan met mijn plan om meerdere borduur-patroontjes te combineren. dus plaatste ik nog een vlinder op het lapje en om de twee te verbinden voegde ik een tak met bloemetje toe. Omdat ik het resultaat van de compositie wel erg leuk vond geworden. Vandaar dat ik het deel waar het gat in was ontstaan van mijn voorpand heb af geknipt en een rosé strik er voor in de plaats heb genomen. De rosé baan vind ik uiteindelijk zo leuk staan dat ik achteraf wel heel blij ben met mijn "foutje".

Op de strookjes ben ik gaan experimenteren met de borduur stik-steken. Voor deze stekken hoef je de machine niet om te toveren tot borduurmachine. De stekken worden in de gewone naaimachine stand gedaan. Maar wat ik begreep kun je wel steken toevoegen via de usb-port die op de machine zit, ik heb dit alleen nog niet gedaan. Wel heb ik een patroon voor de borduurarm via via gekregen, en dat via het sticky laten uitvoeren door de machine, maar daar over meer in een later blog. Binnenkort maar eens proberen of ik ook leuke nieuwe steken kan importeren.


Wat mogelijkheden van steekkeuzes, voor op de naaimachine. 

Wat ik erg leuk vind aan deze machine is dat je zelf een steken reeks kan samen stellen en die voert hij dan uit. Je kan bijvoordeel bloemetjes afwisselen door zo hier en daar een blaadje of een vlinder er tussen. Of onderbreek een serie hartje met een paar strikjes, het kan allemaal. Op de collage zie je een aantal van de steken die je in je eigen gekozen volgorde kan programmeren. Er zijn nog meer dingen mogelijk als ik het boekje zo bekijk, maar ik verdiep mij daar later wel in. Voor nu ben ik er blij met deze opties.


Wat betreft de broek, ik heb hem heel simpel gehouden. Naast de vlinders met bloemen en de uitnoodgeboren rosé band aan de zijkant. Beb bovenaan enkel een groene band elastiek met sterren bevestigd. Ik vind het voor een eerste poging erg geslaagd. Over een tijdje zal ik mijn eerste creaties met de borduurmachine wel erg simpel vinden. Maar je moet je leercurve ergens beginnen. En de broek? hij staat onze kleine dame echt super leuk.

1 opmerking:

  1. Ken je het bestaan van in water oplosbaar vlies? Als je dat voor wat dunnere stof gebruikt wordt het geheel wat steviger en je kunt er ook op tekenen. Later is het te verwijderen door de stof in water te dompelen. Veel succes met je nieuwe speeltje, je hebt er klandizie voor. Hartelijke groeten, beerta

    BeantwoordenVerwijderen