Pimp and upcycle your life

Bij hippe huisvlijt vind je allerlei leuk ideeën om je interieur, kledingkast, eten, cadeautjes en wat je nog meer kunt verzinnen in je leven een persoonlijke touch te geven. Een beetje recycling en een beetje van jezelf. Ook als je zelf niet handig bent is het mogelijk om een van de voorbeelden in bezit te krijgen, je kunt dan contact met mij opnemen en in overleg bepalen we dan de prijs en maak ik het voor je.

woensdag 30 november 2016

Ideeën

Adventskalenders

De advents-tijd breekt al weer bijna aan. Dit jaar leek het mij leuk om een adventskalender te gebruiken om onze dochter op het naderende kerstfeest voor te bereiden. Nou kan ik natuurlijk voor gemakkelijk gaan en er 1 bij de geijkte winkels kopen en haar iedere dag een chocolaatje uit een vakje laten vissen, maar met de 2 sinten van november: Sint-maarten en Sinterklaas ben ik van mening dat ze zolangzamerhand wel ver over haar snoep-tax aan het gaan is. Ik wil er dus zelf 1 gaan maken. Om wat inspiratie op te doen heb ik het internet afgespeurd en het leek mij dan ook leuk om op de valreep van november een inspiratie-blog voor het maken van adventskalenders te plaatsen.

Ik wilde eerst maar eens beginnen met het uiterlijk van de kalenders. Je hebt heel wat mogelijkheden, je kunt voor simpel gaan en het houden bij het aftellen van de dagen. Hiervoor je kan zelf een vel met vakjes maken en daar de cijfers 1 t/m 24 op schrijven. Dikke stift aan een touwtje erbij en iedere dag streep je het cijfer door. Maar er zij ook heel veel free-printables te vinden. Klik maar hier en snuffel eens door de resultaten.




Iets meer puf om aan de gang te gaan, dan kan je ook iets doen met het omdraaien van kaartjes. Dit kan natuurlijk op verschillende manieren, draai bv iedere dag een kaartje om en zet daar het aantal dagen op. Maar iets met mooie plaatjes of foto's van jullie afgelopen jaar op de achterkant is ook een optie. Het leuke van foto's van het afgelopen jaar is dat er gesprekstof is tijdens de decembermaand om eens terug te kijken en het jaar op die manier mooi af te sluiten. Een andere leuke optie zijn inspirerende spreuken of kleine opdrachtjes voor het hele gezin. Heb je nou nog vrij jonge kinderen dan is een kleine kleurplaat op de achterkant van het cijferkaartje ook erg leuk.

klik op het cijfer voor de link: 12 ,3 en 4

Mocht je wat meer tijd willen stoppen in het maken en ook opdrachten, cadeautjes of iets lekkers met een kalender combineren, dan vind je hieronder een hoop leuke voorbeelden.


klik op het cijfer voor de link: 
1, 2, 3, 45, 67, 8, 9 en 10

Nu even over de inhoud van de kalender; zelf ben ik iets aan het maken met Duplo-blokken. Onze meid is nu bijna 3 en ik denk dat het binnen haar belevingswereld past om langzaam iets te laten ontstaan door iedere avond een blokje aan een bouwwerk toe te voegen. Welk figuur er gaat opstaan dat zien jullie in een later blog waar ik onze kalender laat zien.

Maar je kan ook papiertjes met opdrachten in de vakjes stoppen. Bedenk voor iedere dag een leuke activiteit met het gezin. Voor het weekend en de woensdagmiddag wat grotere zoals koekjes bakken, de kerstboom versieren, kerstkaarten knutselen. Of een uitje, naar het bos om mooie bladeren en kastanjes te zoeken, een kerstbal uitzoeken voor in de boom. Er zijn vast genoeg dingen te doen in deze tijd van het jaar. Kleinere opdrachten zijn bijvoorbeeld na het eten aan elkaar vertellen wat je zo leuk vind aan kerst,  lees een leuk "kerst"verhaal voor of ga met elkaar de fotoalbums doorbladeren.  Kan je nou niet genoeg dingen bedenken dan kan je het ook afwisselen tussen opdracht, cadeautje, iets lekkers enzovoort. Of je doet alleen snoepjes of cadeautjes in de vakjes. Dat is nou juist het leuke van een zelfgemaakte kalender; je kunt het zelf bepalen.

Heb je nou geen zin in heel veel opdrachten, speelgoed en snoep dan is een mooi stuk voor op tafel natuurlijk ook leuk. Ga voor de ouderwetse manier van iedere week een kaars erbij en tel zo af richting de kerst. hier onder een paar voorbeelden, maar ieder mooi kerststuk met vier kaarsen is natuurlijk zeer geschikt voor dit ritueel.

klik op het cijfer voor de link:  1, 2, 3 en 4

Ik hoop dat ik jullie van voldoende inspiratie heb voorzien,  volgende week laat ik onze kalender zien. En mochten jullie nou zelf ook leuke ideeën hebben voor een kalender, plaats ze hier onder bij de reacties. Hopelijk levert mij het een hoop ideeën op voor volgend jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten