Pimp and upcycle your life

Bij hippe huisvlijt vind je allerlei leuk ideeën om je interieur, kledingkast, eten, cadeautjes en wat je nog meer kunt verzinnen in je leven een persoonlijke touch te geven. Een beetje recycling en een beetje van jezelf. Ook als je zelf niet handig bent is het mogelijk om een van de voorbeelden in bezit te krijgen, je kunt dan contact met mij opnemen en in overleg bepalen we dan de prijs en maak ik het voor je.

woensdag 7 december 2016

Feesten

Adventskalender

Vorige week nam ik jullie al mee in mijn zoektocht naar ideeën voor een adventskalender. Deze week laat ik jullie ons exemplaar zien en leg ik uit hoe ik hem heb gemaakt. 

Het duurde even voor ik een goed idee had dat aansluit op de belevingswereld van onze bijna drie jarige dochter. Ik vind de kalenders met een leuke activiteit voor iedere dag heel erg leuk, maar ik merkte al bij de kinderen van mijn zusje dat het vooral een hit was bij de oudste twee. De jongste begint het dit jaar echt goed door te hebben en die is 4,5. Dus het verzinnen van leuke activiteiten stel ik nog een paar jaartjes uit en voor dit jaar heb ik dus bedacht dat we iets gaan bouwen met Duplo-blokken. Iedere dag pakken krijgen we een nieuw blokje en zo ontstaan er in 24 dagen een kerstman.

De kalender zelf.

Ik heb zelf voor het idee met een kledinghanger gekozen. Ik vind het wel makkelijk omdat deze gewoon aan de muur kan hangen en niet al te veel ruimte inneemt. Voor het verpakken van de blokken heb ik 24 verschillende zakjes gemaakt. Zelf heb ik uit mijn bak met stofjes 5 stofjes en een stukje vitrage gepakt en ben met deze stofjes gaan combineren. Naast verschillende stofjes heb ik ook gebruik gemaakt van verschillende vormen en heb ik mijn zak met restjes kant/lint/frutsels een stuk gereduceerd om de boel wat op te leuken.


Een paar van de gebruike vormen

Ik kan jullie niet-echt blij maken met patroontjes, ik heb gewoon gebruik gemaakt van de vorm van mijn restjes stof en daar verschillende vormen mee gemaakt. Zo heb ik kleine puntzakjes gemaakt, rechthoekige zakjes, vierkantjes en een paar kerstsokken. Het patroon van de sokken lijkt iets moeilijker maar ik heb gewoon een sok van mijzelf gepakt en overgetrokken op een stukje papier.

Voor de inhoud van de kalender heb ik gebruik gemaakt van Duplo, nou hebben we een heleboel maar voor de vorm van de kerstman kwam ik toch nog wat blokken te kort. Gelukkig vond man lief een site waar je nieuwe en/of tweedehands blokjes per stuk kan bestellen. De site dupl-o-line en ik moet zeggen het ging behoorlijk vlot, best wel een aanrader.

Ik heb elke stap van het bouwwerk gefotografeerd  en hier 24 losse plaatjes mee gemaakt al deze plaatjes heb ik vervolgens uit geknipt en in het zakje bij het bijhorende blokje gestopt. Op deze manier weet Veere iedere dag waar ze het nieuwe blokje moet plaatsen.



Inmiddels staan er 7 blokken en Veere begrijpt echt wat ze met het kaartje en het blokje aan moet. soms moeten we haar nog even helpen maar ze snapt het beter dan ik had gedacht.


Voor wat extra versiering heb ik om de kledinghanger waar alle zakjes aan zijn gehangen nog een sliert met kerstlichtjes gewonden. Het is een sliert met lichtjes op batterijen. Zelf heb ik ze van de Hema maar meerdere winkels verkopen deze variant ben ik al achter.

Wat ik wel fijn aan deze kalender vind is dat ik hem volgend jaar, als ik wil weer kan gebruiken, er kan namelijk fanalen in de zakjes worden gestopt. ik ben benieuwd waar onze dame volgend jaar aan toe blijkt te zijn. wie weet kunnen we er al leuke opdrachten in stoppen. Of we gaan weer voor een lego bouwwerk maar dan een kerstboom of engel. Ik ben al een paar hele leuke andere bouwsels tegen gekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten