Pimp and upcycle your life

Bij hippe huisvlijt vind je allerlei leuk ideeën om je interieur, kledingkast, eten, cadeautjes en wat je nog meer kunt verzinnen in je leven een persoonlijke touch te geven. Een beetje recycling en een beetje van jezelf. Ook als je zelf niet handig bent is het mogelijk om een van de voorbeelden in bezit te krijgen, je kunt dan contact met mij opnemen en in overleg bepalen we dan de prijs en maak ik het voor je.

woensdag 21 december 2016

Speelgoed

Brandweermeisje 

Mijn moeder, de oma van Veere vind het erg leuk om haar kleinkinderen zo nu en dan mee te nemen naar het theater. Zo zijn we van het voorjaar al met zijn alle naar Rapunzel geweest. Eerder liet ik de outfits van alle dames al zien. Via deze link kun je ze allemaal bekijken. En laatst had oma kaartjes voor haar en Veere geregeld voor brandweerman Sam. Ook deze keer mochten de kinderen  verkleed komen, en dat hoef je deze mama maar 1 keer te vertellen. Ik ben dus lekker in de weer gegaan om een brandweer-outfit voor ons brandweermeisje te gaan maken. 

Omdat ik niet heel veel tijd had wilde ik een gewoon rood shirtje gaan halen bij de Zeeman. Helaas niet te vinden maar ze hadden wel een echte brandweer trui hangen. Hij was van een andere tekenfilm serie maar de grote vlam op de voorkant vond ik brandweer genoeg en prima kunnen voor de outfit. Nog even helm gehaald bij de onderburen, heel handig een feestartikel winkel als buur. Een paar zwarte laarsjes erbij en we waren er bijna met de outfit. Er moest alleen een broek of rok komen. En daar moest ik wel even zelf voor aan de slag. Ik heb gekozen voor een cirkel-rok met elastiek opzetband gekozen, niet heel moeilijk en snel in elkaar te zetten.

Voor de brandweer touche heb ik nog een vel-geel lint en een grijze lint toe gevoegd en daar was ons brandweer meisje een feit.

patroon uittekenen

Al eerde wijde ik een blog aan de verschillende soorten cirkel rokken die je kunt maken in je eigen maat. Maar omdat ik ze daar allemaal, een hele, drie-kwart, halve en een kwart uitleg, zal ik hier nog een keer de berekening voor een hel cirkelrok neerzetten.

Omdat ik bij deze rok met elastiek heb gewerkt moet je de omtrek van het breedste deel waar hij overheen gaat nemen, meestal is dat de heupomtrek. Bij mijn kleine dochter is dat gezien haar leeftijd nog haar bolle kinderbuikje. Ik heb voor de omtrek haar taille omtrek genomen en heb hier 5 cm bij opgeteld. Dit heb ik gedaan omdat ik wilde dat de rok een klein beetje gerimpeld zou worden aan de boven kant. Houd er wel rekening mee dat dit eigenlijk alleen kan wanneer je gebruik maakt van elastiek in de taille.


Om te weten hoe wijd je je "passer" moet zetten om de juiste straal te krijgen, moet je de omtrek opmeten en de kan je gebruiken voor de berekening. Op het plaat hieronder staat wat de straal is en wat de omtrek.

 

Om de straal te berekenen kun je de omtrek die je heb gemeten invullen op deze site. Of je rekent hem zelf uit met de volgende formule: r = o/2π. Oftewel: de straal bereken je door de omtrek te delen door 6,28. (dat is ongeveer 2xPi).


Even een voorbeeld: stel, je omtrek is 100 cm, dan doe je 100 / 6,28 = 15,92.. (zelf rond ik dat dan af naar boven en kom ik uit op 16 cm). Je straal is dan 16 cm en die lengte neem je dan voor je passer om je cirkel te tekenen. Om je rok de juist lengte te geven ga je vanaf de lijn die je passer getrokken heeft met je meetlint of liniaal naar beneden. Op deze manier wordt de cirkel die je als eerste hebt getekend de binnencirkel (je taille) en de nieuwe cirkel die nu ontstaat de buitenste (je roklengte). Wil je de buitencirkel ook met de passer maken, dan tel je roklengte en straal bij elkaar op. Zelf teken ik voor een cirkel rok altijd een half patroon, je kan je patroon nl gewoon tegen de stofvouw aanleggen, wel zo makkelijk.

Op de collage zie je aan de hand van plaatjes hoe je te werk moet gaan.


Als je het patroon heb getekend kun je het geheel uit stof gaan knippen.
Daarna heb ik met behulp van satijn lint in de kleuren fel geel en grijs een idee van reflexi-band gecreëerd. Misschien is het band ook wel ergens te krijgen maar zoals ik al aan gaf ik had niet heel veel tijd en dit werkte ook en kon ik gewoon in de stoffen winkel waar ik toch moest zijn voor de stof halen.

Omdat het band recht is en de rok een cirkel, krijg je alleen een soort van rare opstaande rand als je het er opzet. Wat ik heb gedaan om het toch netjes eraan te krijgen, is de rok in tweeën te knippen nadat ik het lint aan 1 kant had vastgezet. Op de collage kan je zien wat ik bedoel.


Het los geknipte deel heb ik vervolgens aan de andere kant van het lint vast gestikt. voor het vastzetten van het lint heb ik zelf een festonsteek gebruikt. Maar die moet je maar net op je machine hebben zitten. Een rechte steek kan ook mocht je naaimachine deze steek niet hebben maar vraagt behoorlijk recht naaiwerk.  Een zigzagsteek is dan misschien eenveter optie.

Nu het gele lint vast zat heb ik er nog een grijs lint op gespeld vervolgens heb ik de zoom rand eerst naar binnen geslagen en ook vast gespeld. ik vond het namelijk  mooier voor de afwerking om de zoom helemaal over het lint aan de binnen kant heel te laten vallen. Waar je wel op moet letten is dat je het wat plooit. Door de cirkel heb je nl meer stof aan de onderkant. Het leuke is wel, dat als je het zo doet een soort van ballonrokje ontstaat. Nadat ik het grijs lint op het midden van het gele lint had gespeld en aan de achterkant de zoom had omgeslagen heb ik met behulp van de festonsteek het grijze lint  aan de voor kant vastgezet en zat de zoom ook gelijk vast.


Aan de bovenkant heb ik breed rood elastiek vastgezet. Het elastiek heb ik om haar buik heen geslagen om zo de juiste maat te krijgen. Het elastiek heb ik aan elkaar gezet met een grote dicht opklaar aansluitende zigzag zodat er een cirkel ontstond. Door de cirkel van elastiek uit te rekken kan je hem vast spelden aan de taille van de rok. Aan elkaar zetten van rok en elastiek gaat het beste met een zigzag of een tricotsteek. Het vraagt wat oefening en probeer het niet te snel te doen, maar het is een zeer simpele manier om elastiek aan een rok of broekje te zetten en het zit voor kinderen erg lekker. Werk natuurlijk je stof wel eerst even af met de locker of een zigzag anders gaat het rafelen.

Veere was helemaal blij met haar brandweermeisjepak. Volgens oma stal ze de show en ze hebben samen een hele leuke middag gehad. 


En Veer die had het nog een hele tijd over brandweerman Sam, want een week later was de overbuurman niet zo slim geweest om een kaars aan te laten staan, het viel allemaal mee vooral veel rook. Maar Veere vond het maar wat stoer al die brandweerman Sammen in de straat. ja wie kan dan nou zeggen: vorige week in het theatre en vandaag bij ons in de straat, Brandweerman Sam!

Brandweerman Sam in de straat!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten