Pimp and upcycle your life

Bij hippe huisvlijt vind je allerlei leuk ideeën om je interieur, kledingkast, eten, cadeautjes en wat je nog meer kunt verzinnen in je leven een persoonlijke touch te geven. Een beetje recycling en een beetje van jezelf. Ook als je zelf niet handig bent is het mogelijk om een van de voorbeelden in bezit te krijgen, je kunt dan contact met mij opnemen en in overleg bepalen we dan de prijs en maak ik het voor je.

woensdag 22 november 2017

Jurkjes

Robin jurk

Ik maakte al een eerder een jurkje van een kussensloop. Hierna volgde al een eerder vraag voor een jurkje met het zelfde sloopje. Om het voor mijzelf leuk te houden heb ik er toen mouwen aan toegevoegd. In een later blog zal ik precies vertellen hoe ik dat toen heb gedaan. Ik vond het model zo leuk geworden dat ik het jurkje met mouwen ook voor onze Veere heb gemaakt. In een later blog leg ik uit hoe je dit soort vlinder-mouwen aan een mouwloos topje kan zetten. Voor nu houd ik het even bij een foto van het jurkje dat de aanleiding gaf voor een andere jurk.



Ik plaatste nl een foto van de ze jurk gemaakt met behulp van een kussesloopje van de action op de Facebook-pagina van huisvlijt. En ik kreeg al vrij snel een reactie van mijn tante. Ik heb nl een achternichtje met de naam Robin, en dat is engels voor roodborstje zoals jullie misschien wel weten. Haar vraag was dan ook of ik met de zelfde stof een jurk voor haar kleindochter wilde maken. Helaas was er 1 probleem, Robin is een paar jaar en een paar maten groter dan onze Veer. En omdat de afbeelding van de robin op een kussenhoes stond was ik gebonden aan de maat van het hoesje. Ik vond het voor een opdracht te lastig en een te groot risico om zelf aan de slag te gaan met een eigen getekend patroon dus heb ik een jurkje uitgekozen uit de Knippie van december 2016 het patroon dat ik heb gebruikt staat zelfs op de cover. Het enige verschil is dat ik het jurkje niet heb gevoerd en de mouwen niet naar binnen heb geslagen. Dit omdat voeren niet nodig was met de blauwe glitter tricot die ik had uitgezocht en de mouwen nu meer leken op het model dat ik voor Veere had gemaakt.



De reden dat ik voor dit model heb gekozen is omdat het voorpand van deze jurk uit een middenpand met twee zijdelen bestaat. Hierdoor had ik een minder groot stuk stof nodig en paste het patroondeel dat ik graag van het sloopje wilde maken heel goed.




Zoals je op de foto kan zien heb ik bij beide jurkjes wat extra details toegevoegd, omdat het allebei jurkjes voor de feestdagen waren heb ik wat extra bling toegevoegd met behulp van strass-steentjes en kralen in de vorm van sterren. Ook heb ik een aantal stiksels toegevoegd op het roodborstje waardoor er extra diepte in de afbeelding ontstaan. Je kan gewoon kijken wat je een extra touche wil geven en daar gebruik dan een siersteek of dichte zigzag voor. 

Wat ook erg goed werkt om een extra feestelijk effect aan je kleding tegeven is het gebruik van paspels. En omdat ik met tricot aan het werk was kon ik er rekbaar paspel  voor gebruiken en laten ze dat nou net in de zelfde kleuren verkopen als het rekbaren biaisband dat ik voor de afwerking van de mouwen, hals en onderkant van de rok had gebruikt. Ik probeerde een goede link voor jullie te vinden maar helaas heeft de winkel waar ik het heb gekocht ze niet op de website staan. Mocht je er meer over willen weten stuur mij dan een bericht of laat een reactie achter onder dit blog dan kijk ik of ik je verder kan helpen.

Het jurkje van achter-nichtje Robin heeft nog een extraatje gekregen. Ik had nl net alle naaispullen van mijn oma, haar overgroot oma gekregen. Onze oma was enkel maanden daarvoor overleden en om een aandenken aan oma te geven heb ik voor de sluiting aan de achterkant van haar jurk gebruik gemaakt van een knoopje uit de spulletjes die ik toebedeeld had gekregen. Mijn tante, nicht en achternichtje vonden het een hele lieve mooie herinnering aan oma. Ik heb nog meer dingetjes dus oma zal in de toekomst wel vaker terug komen in creaties.



Robin was erg blij met haar jurk, en ik kreeg deze foto om hem aan jullie te kunnen laten zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten